Bagan, Shin Pyu

Na povratku u hotel prati nas sreća, u selu Myin Ka Bar nailazimo na povorku Shim Pyu. Shim Pyu je jedan od najvažnijih trenutaka u životu budista. Obitelj predaje sina u red Sangha, odnosno predaje ga u samostan u isposništvo, gdje postaje budistički redovnik pripravnik, shramaner. “Ne možeš postati muškarac, ako prije ne postaneš redovnik”, kaže burmanska narodna izreka. Svaki muškarac budist zaređuje se dva puta u životu. Prvi put u dobi od oko sedam godina, kada kao šramaner uči deset pravila budizma koji uključuju pet osnovnih zakona, a drugi put, kao odrasli muškarac u dobi od oko dvadeset godina, kada mora slijediti 227 pravila budizma. Većina ih u samostanu ostane kratko, samo malobrojni ostanu dugo ili cijeli život. Burmanci smatraju da će u idućem životu biti kažnjeni, ako djeci ne omoguće da postanu redovnici pripravnici, šramaneri. Za žene, odnosno djevojčice, redovništvo nije obavezno, ali je u području Bagana često, obitelji koje si to mogu priušti posebno su poštovane.

Svečanost slijedi tradiciju staru 2.500 godina. Evo skraćene verzije: Buda je bio kraljevske krvi, princ nasljednik prijestolja kraljevine Kapilavatthu. Oženio je također jednu princezu i s njom imao sina. Kad je imao 29 godina, jedne noći mu je došlo da odustane od svih zemaljskih užitaka života princa. Iste noći je napustio dvor i otišao u šumu tražiti četiri Plemenite istine. Nakon šest godina asketskog života, samoodricanja i meditacije pronašao je pravi put, postao je “Prosvijetljeni” ili “Sveznajući”, Gautama Buda. Kako je postao popularan, otac ga je pozvao da posjeti dvor. Tom prilikom njegova žena mu je u susret poslala sedmogodišnjeg sina da ga zamoli da mu prepusti svoje nasljedstvo koje je imao prije nego li je napustio dvor. Kada ga je sin upitao za nasljeđe, Buda mu je odgovorio: “Sine, nasljeđe koje me pitaš je materijalno, ono će samo produžiti patnje uslijed žudnje za materijalnim bogatstvom. Nasljeđe koje ti dajem je nasljeđe religije, to je vrjednije od bilo koje druge stvari. Za to moraš ući u budistički red kao novak, a tvoja majka steći će zasluge za podršku moje vjere”. Od tada, budistički roditelji njeguju njegovu želju i dječake stare od sedam do petnaest godina šalju u budistički red najmanje sedam dana, a oni uživaju posebne društvene počasti i štovanje

U našoj Shim Pyu su djevojčice, šramanerike. Obučene su kao princeze. Jašu na konju, a pješice ih prati rodbina. Zlatni suncobran je obavezan, to je simbol kraljevske obitelji. Ako je obitelj jako bogata, umjesto konja unajme slona, a ako je jako siromašna, dijete nose na ramenima. Iza povorke princeza ide povorka gostiju u bogato ukrašenim seoskim kolima koja vuku volovi. Na kraju ide glazba. Glazba je važan dio povorke, treba biti što glasnija, da svi izađu vidjeti koje su ponosne obitelji u povorci, ali još važnije, glazbom se pozivaju Nat duhovi na svečanost, da se ne uvrijede. Na posebno izrađenim kolima su ogromni zvučnici i cijeli orkestar, a pet metara iza njih dvojica guraju bučni električni agregat. Promatram male princeze, tijekom svečanosti nijednom se nisu nasmiješile. Možda je velika čast za obitelj, ali one ne izgledaju ni malo sretno.

Povorka ide do male pagode gdje je fešta već počela. Nakon fotografiranja slijedi besplatni ručak i ples za sve goste. Kada se gosti raziđu, u užem krugu obitelji počinje ceremonija zaređenja. Redovnik obrije glavu djeteta, dijete moli da ga prime u redovnički red, presvlači se u purpurnu ili roza tuniku, ovisno o spolu, te pred najstarijim redovnikom daje zavjet deset zapovijedi:

  1. uzdržati će se od uništavanja živih bića (ubijanja)
  2. uzdržati će se od uzimanja onoga što mu nije dato (krađe)
  3. uzdržati će se od seksualne aktivnosti
  4. uzdržati će se od neprimjerenog govora (laži, ogovaranja, vikanja, psovanja, ..)
  5. uzdržati će se od opojnih pića, droge i svega što vodi u nemarnost
  6. uzdržati će se od uzimanja hrane između podneva i zore
  7. uzdržati će se od plesa, pjevanja, slušanja glazbe i gledanja zabavnih predstava
  8. uzdržati će se od nošenja nakita, parfema i ukrašavanja tijela koje vode zavođenju
  9. uzdržati će se od sjedenja na visokim stolicama i ležanja u luksuznim mekanim krevetima
  10. uzdržati će se od uzimanja srebra, zlata i novca

Od tog trenutka za dijete počinje novi život, u kojem, osim tunike koju ima na sebi i lakirane posude kojom prosi hranu, nema ništa. U strogom i asketskom načinu življenja i vježbanja deset zapovijedi, djeci je sigurno najteže priviknuti se na novi režim ishrane. Od podneva do zore smiju samo piti. Srećom, trajati će samo sedam dana.